vrijdag 18 april 2014

Weg met die weegschaal!!

De weegschaal... Soms je vriend, maar meestal je ergste vijand! Het is de normaalste zaak van de wereld om jezelf regelmatig te wegen en daar is op zich ook helemaal niets mis mee. Jammer genoeg zit er ook een negatieve kant aan de weegschaal, meerdere zelfs..

Als nieuwe mensen komen trainen zetten we ze vaak op de weegschaal, dit geeft helaas gelijk een negatief randje aan de training. Mensen schrikken vaak van het gewicht of wegen meer dan dat ze verwachten. Dit komt ook vaak omdat mensen thuis 's ochtends op de weegschaal gaan staan met zo min mogelijk kleding aan, maar in de sportschool ben je wat later. Je hebt dan al gegeten en gedronken en je hebt kleding aan. Dat is dus zeker al een verschil van 2 kilo.. Hoe ik mezelf weeg? Eerst even plassen (scheelt misschien toch een paar gram) en dan in mijn onderbroek op de weegschaal. Dit gebeurd wel allemaal 's ochtends meteen als ik uit bed kom.
"Nu snap ik het niet meer.. De titel is weg met die weegschaal en jij weegt zelf ook!"
Het is niet zo heel erg als je jezelf weegt natuurlijk, maar ik wil heel graag duidelijk maken dat het een vertekend beeld kan geven. Vooral mensen die aan krachttraining doen zullen denken dat ze zwaarder en dikker worden als ze alleen naar de weegschaal kijken.. Zwaarder worden ze misschien wel, maar waarschijnlijk zien ze er slanker uit! Helaas zie je dit niet op de weegschaal en word je boos, omdat je zo hard traint en je word alleen maar dikker... Het is daarom ontzettend belangrijk om foto's van jezelf te maken en jezelf op te meten. Je krijgt dan echt een veel beter beeld van je vorderingen, dan dat je alleen de weegschaal gebruikt.
Ook is het belangrijk om je vet percentage op te meten, want meestal gaat het er om dat je vet kwijt raakt. Spieren wegen zwaarder dan vet.. Nou ja, ze nemen minder ruimte in beslag.

Hoe kun je het beste foto's nemen? Nou heel simpel eigenlijk... vooral nu je ook gewoon met je telefoon mooie foto's kan maken :D Neem een foto van de voorkant, zijkant en eventueel van de achterkant van je lichaam. Je kan natuurlijk ook iemand anders vragen om de foto's van je te maken.
Meten is weten! Daarom moet je toch ook echt even een meetlintje er bij pakken om jezelf om te meten. Wat meet je allemaal? Ik meet meestal mijn armen, buik, heupen en bovenbenen. Je kan ook altijd nog je nek meten of zo, maar ik geloof niet dat daar bij mij nog veel vanaf kan..

Ik kwam op het idee om dit blog te schrijven toen ik foto's van mezelf zat te vergelijken. De eerste foto's zijn al oud en toen begon ik net een beetje interesse te tonen in fitness. Ik ben toen een half jaartje aan de slag gegaan en daarna ben ik wee gestopt. Ik doen nu ongeveer een jaar aan intensieve kracht training. Ik schrijf ook altijd het gewicht op dat bij de foto's hoort. Bij de oude foto weeg ik 60kg en bij de nieuwe foto weeg ik ± 61 kg. Je kan duidelijk zien dat bij de nieuwe foto's alles wat strakker zit, maar de weegschaal geeft dit niet aan! Dusss... Dumpen die weegschaal!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten