maandag 21 april 2014

Wat is 'clean eating'?

Clean eating... Tja, het klinkt als je appel wassen voor je hem op eet. In dit blogje zal ik je proberen uit te leggen wat 'clean eating' inhoud.

Ik ben nu zo'n 2 jaar bezig met trainen. 2 jaar geleden was mijn training lang niet zo intensief als nu en ook trainde ik veel minder, maar de eerste stappen waren gezet. Ongeveer een jaar geleden ben ik meer gaan trainen, ongeveer 4-6 keer per week intensieve krachttraining en wat cardio.. Maar hoeveel ik ook trainde, ik zat nog steeds mijlen ver van mijn doel af.. Ik werd alleen maar zwaarder en absoluut niet 'droger'. Nu is gewicht niet heel belangrijk zoals je kan lezen in mijn vorige blog, maar toch.. Ik wist wel dat het belangrijk was om op je voeding te letten en ik dacht dat ik ook echt gezond bezig was, maar dat had ik dus helemaal mis.. Sultana en ontbijtkoek zijn dus helemaal geen gezonde tussendoortjes zoals altijd beweerd word! Het werd dus tijd om mijn voeding aan te passen. Ik ben hier in januari serieus mee aan de slag gegaan en ik ben blij met het resultaat dat ik begin te zien! Ik weeg minder en heel belangrijk, mijn vet percentage is minder!


Maar wat houd het nu precies in?
Clean eating betekend eigenlijk zo 'natuurlijk mogelijk eten'. Heel veel mensen denken dat ze dit al doen met hun Optimel, muesli repen en light producten, maar hier gaan ze ontzettend de fout in! Al deze producten zitten vol met verzadigde vetten, suiker, conserveringsmiddelen en andere troep.
Probeer de producten die je eet zo zorgvuldig mogelijk uit te kiezen, kijk verder dan de reclames op tv en zoek uit welke producten er echt dicht bij de natuur liggen!

 Eiwitten:
Eiwitten zijn van belang in je voeding! Als je besluit clean eating te gaan proberen zijn dit de beste bronnen van eiwitten om te eten:

-Quinoa
-Noten (ongebrand en ongezouten!!)
-Kip
-Kalkoen
-Eieren
-Peulvruchten
-zaden en pitten
-Soja yoghurt of kwark

Vetten:
Hier hoef je niet van te schrikken hoor, want er zijn ook zat gezonde vetten! Deze vetten passen goed bij je gezonde eetpatroon:

-Avocado
-noten (ongebrand en ongezouten
-zaden en pitten
-Olijf olie
-Kokos olie

Koolhydraten:
Sommige mensen proberen koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden, maar ik ben van mening dat je ze zeker nodig hebt.. Als je de juiste koolhydraten is er echt niets mis mee!

-Vers fruit
-Verse groente
-Volkoren pasta
-Zilvervlies rijst
(eventueel brood, maar zit er ook ontzettend veel rotzooi in de meeste broden. Kies wel altijd voor volkoren of spelt brood)


Natuurlijk zijn er nog andere producten die dicht bij de natuur liggen die ontzettend goed voor je zijn. Ik heb er nu zo maar wat op een rijtje gezet, zodat je een beeld kan krijgen wat het precies inhoud.
Het is begrijpelijk dat je niet in één keer om kan schakelen naar een 'clean eating lifestyle'. Ik heb het ook nog niet helemaal onder de knie.. Dit paasweekend heb ik zat dingen op die absoluut niet bij een gezonde lifestyle horen, maar ja... Af en toe mag je jezelf toch best wel eens verwennen?

Wil je me wat vragen?? Laat het me weten!

~Judith

-https://www.facebook.com/love2Bfit
-Instagram: _love2bfit_

Geen opmerkingen:

Een reactie posten