zondag 11 mei 2014

Waarom 'cheaten'?

Cheat jij 1x per week?
Laat het even duidelijk zijn dat het niet over cheaten gaat als in vreemdgaan :D Dat heeft niet zoveel met sport en voeding te maken denk ik zo..

Maandag tot en met vrijdag lukt het mij vrijwel altijd om gezond te eten en op mijn dieet te letten. Ik probeer zoveel mogelijk mijn vaste geplande maaltijden en tussendoortjes te eten. Ik weet precies hoeveel calorieën ik op die manier binnen krijg en zo ben ik dus altijd in controle over mijn eten. Clean eating is voor mij een lifestyle zoals je hier kan lezen.
Hoeveel ik ook van gezond eten hou, ik hou ook ontzettend veel van ongezond eten.
Het is namelijk ontzettend moeilijk om al die verleidingen te weerstaan... Je hebt bijvoorbeeld een verjaardag van je zus. Het is hartstikke gezellig, maar ja. Vaak hoort er ook een gebakje, een paar wijntjes en wat hapjes bij. Dat zijn gelijk heel veel calorieën. Het betekend niet dat als je op dieet bent dat je dit alles moet laten staan en nooit meer zoetigheid mag eten of wijn mag drinken hoor.. Tenminste ik zou echt niet zonder kunnen!
Gelukkig is er een oplossing! Ik las 1x in de week een cheat meal in of soms zelfs een cheat day. Dit houd in dat je die dag gewoon lekker alles mag eten waar je trek in hebt of dat je die ene zaterdag avond lekker een bordje patat neemt met spareribs. Ik heb dit namelijk nodig, want ik kan gewoon niet zonder al die verleidingen, bad girl!



Cheaten heeft ook zo zijn voordelen:

-Herken je dat moment dat je jezelf helemaal vol zit te stoppen met chocolade en je zoiets hebt van ik ben er helemaal klaar mee! Ik heb het nu toch al verpest laat ik maar stoppen met diëten, want ik kan het toch niet volhouden. Beschouw dan die ene fout als jou cheat voor deze week.. Ga gewoon door met je gezonde levensstijl, alleen eet je de rest van de week gewoon gezond!

-Je kan het ook zien als een soort beloning. Sommige mensen trakteren zichzelf elke keer op een bord patat als ze een keer hebben gesport, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als je heel de week strak op je eten zit is het echt niet erg om jezelf te belonen met een cheat! Die ene brownie heb je gewoon hartstikke verdiend!

-Waarschijnlijk kan je jezelf beter aan je dieet houden als je weet dat je er 1 dag vanaf mag wijken. Je hebt namelijk iets om naar uit te kijken! Stel, jou cheat dag is op zondag gepland, maar je krijgt op vrijdag al ontzettend trek in een bordje friet. Waarschijnlijk zal je de verleiding kunnen weerstaan, omdat je weet dat je op zondag gewoon 'schuldvrij' dat frietje kan eten!

Heel leuk hoor zo'n cheat day of meal en het is ook echt niet slecht voor je, maar.... Ja er is een maar! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gelijk alles eet wat los en vast zit! Dus bestel niet meteen 2 pizza's en 4 friet, maar hou het bescheiden met 1 bordje friet en daar na een ijsje of zo.
Mijn cheat day zit er op (eigenlijk was het deze keer een beetje een cheat weeken) dus deze week zitten we weer strak op schema!

~Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten