zaterdag 24 mei 2014

Vallen en opstaan

Op mijn facebook pagina had ik een berichtje geplaatst waarin in zei dat jullie mochten bepalen waar mijn nieuwe blog over zou gaan. Ilse zei dat ze een blog wilde over 'door gaan na een stop of blessure' Heel toevallig ben ik hier nu zelf mee aan het worstelen, dus het leek me wel leuk om hier een stuk over te schrijven!


4 weken geleden kreeg ik namelijk zelf een lies blessure, waar ik helaas vandaag nog steeds last van heb. Gelukkig een stuk minder als in het begin, want toen kon ik niet eens lopen.  Als ik met sporten niet helemaal goed op schema zit, zit ik dat automatisch met eten ook niet. De dagen dat ik thuis zat van mijn werk heb ik toch wel wat chips en chocolade naar binnen gewerkt. Heel veel calorieën dus die ik echt niet zou verbranden met op de bank hangen.
Na een paar dagen kon ik weer gaan werken en ik besloot de week erop gelijk weer te gaan sporten. Ik dacht dat dat namelijk wel weer zou gaan... Geduld is een schone zaak... Het ging dus niet echt lekker. Mijn favoriete trainingsdag (LEGDAY) kon voorlopig wel even vergeten en ik kon alleen mijn bovenlichaam trainen. Heel eigenwijs ben ik de week daar na wel weer benen gaan trainen, maar dan zomaar heel lichtjes. Ook dit ging nog steeds niet lekker.
Normaal gesproken zit ik 4 keer per week in de sportschool voor een zware workout en nu was ik er hooguit 2 keer per week met een lichte workout, wat voornamelijk praten was met andere sporters.
Niet alleen mijn sport schema klopte niet helemaal, maar mijn eetschema was ook helemaal verdwenen! Softijs, patat, pizza, chocolade, het is allemaal voorbij gekomen de afgelopen paar weken. Het ergste is nog dat waar je zo hard voor gewerkt hebt zo weer weg gaat. Ik kan altijd heel goed aan mijn lichaam zien als ik niet goed bezig ben. Zonde van al dat harde werk... Daarom besloot ik afgelopen week om mijn schouders er weer eens goed onder te zetten en door te gaan! Ik heb weer een eetschema gemaakt en een nieuw trainingsschema, zodat ik er weer met goede moed tegen aan kan!


Het is absoluut niet erg om te vallen... Als je maar weer op staat!
Soms is het ontzettend moeilijk om na een vakantie of na een blessure weer op te starten. Je hebt er geen zin meer in, maar je weet dat als je eenmaal weer begint het wel weer gaat. Het is dus belangrijk om dat ritme weer terug te krijgen. Het ging je eerst ook goed af, dus waarom zou dat nu niet zo gaan? Het enige probleem is, is dat je met je luie reet van die bank af moet komen en de chocolade uit je kast weg moet gooien. (of een hangslot op het kastje hangen)
Vergeet niet waarom je ooit begonnen bent met sporten en waar deze healthy lifestyle je gebracht heeft. Het voelt toch geweldig om die 5 kilo extra te kunnen pakken tijden het deadliften terwijl je op de weegschaal ziet dat er weer een kilo van jezelf verdwenen is!
Laat door je trainer in de sportschool weer een nieuw schema maken, dit motiveert vaak om weer te gaan sporten. Je krijgt dan weer nieuwe uitdagingen en je kan er weer tegen aan. Of laat een nieuw eetschema maken, zodat je daar weer even mee vooruit kan. Het is fijn dat, als je eenmaal van de wagen gevallen bent, je weer met een nieuwe lei kan starten.
Je kan het ook met je partner bespreken en haar/hem vragen of hij/zij je wil helpen om naar de sportschool te gaan. Een stimulans van buitenaf kan best goed werken. Je wilt diegenen toch niet teleurstellen.
Ga voor de spiegel staan en kijk jezelf eens goed in de ogen. Je bent niet voor niks begonnen met sporten en je zal niet stoppen voor dat je je doel hebt gehaald! Je kan het en je bent het waard! ( Nee, we hebben het nu niet over je shampoo) Je kan het echt en je zal je doel ook bereiken! Dus kom op, geef jezelf een schop onder je kont en op naar de sportschool!!

Gaat het hier na nog steeds niet? Stuur me dan een berichtje en misschien kan ik je wel helpen.

~Judith





Geen opmerkingen:

Een reactie posten