dinsdag 3 juni 2014

1 jaar gestopt met roken!

Ja ja... Dat is even een bekentenis... Ik heb inderdaad gerookt en veel ook. Voor ik mijn reis begon in deze geweldige levensstijl deed ik heel veel dingen die hier absoluut niet in thuis passen. Uitgaan tot 4 uur  met heel veel shotjes en Jillz, vet eten en roken.. Dat uitgaan en vet eten doe ik af en toe nog wel eens en daar is niks mis mee, maar roken doe ik echt niet meer.



Ik begon al op vrij jonge leeftijd met roken. Gewoon een keertje proberen, maar helaas vond ik het meteen wel lekker en het was natuurlijk ook lekker stoer...
Ik heb bijna 10 jaar gerookt. Het begon met 1 pakje in de week, maar uiteindelijk rookte ik gewoon een pakje per dag. In het weekend zelfs wel meer dan 1 pakje. Het ging me zo tegenstaan, maar zoals het altijd gaat bij een verslaving kon ik er niet vanaf blijven. Ik was al 1000x gestopt.. Een paar uren, dagen, weken, maar ik begon elke keer weer... Tot nu! 365 dagen!!! (Ik heb nu echt een party in m'n hoofd van blijdschap!)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hulp heb gezocht bij de huisarts, maar daar is niks mis mee toch? Ik wist gewoon niet hoe ik er anders vanaf moest komen. Ik kreeg Champix en het werkte als een trein! Of niet? Was ik er deze keer echt helemaal klaar voor of waren het toch de medicijnen die me in het begin hebben geholpen? Wie zal het zeggen.. Het kost ontzettend veel moeite om van een verslaving af te komen. Constant zeurt dat stemmetje in je hoofd: "ach, ééntje maakt toch niet uit?" Het kost wilskracht om hier niet aan toe te geven. En een partijtje chagrijnig dat je in het begin bent. Ik kan je vertellen dat mijn vriend niet echt blij met me was de eerste weken.. Gelukkig kon hij het wel begrijpen, maar ik denk dat hij me een paar weken bewust ontweken heeft :D

Maar als je stopt met roken kom je toch aan??
Nou, in het begin was ik even de controle kwijt en ging ik het lege gat opvullen met eten. Heel veel eten.. Ik kwam 5 kilo aan, maar na een tijdje vond ik de controle weer terug en nu met ik 7 kilo kwijt!
Dus je hoeft echt niet bang zijn om aan te komen. Als je hard werkt gaat het er ook weer af!

Wat zijn de voordelen?
-Mijn conditie gaat met sprongen vooruit!
-Ik heb geen rare piep longen meer!
-Ik stink niet meer! (Sorry voor al de mensen die ik lastig heb gevallen met mijn rookgeur)
-Ik ruik beter!
-Kan vrijer ademen!
-Ik bespaar heel veel geld!
En het belangrijkste:
-Ik voel me vrij!! Ik zit niet meer gevangen in die verslaving!

Het voelt als een ontzettende prestatie dat ik een jaar ben gestopt. Het voelt alsof ik nu alles kan bereiken wat ik wil! Als ik dit kan, dan kan ik veel meer... Die spirit probeer ik vast te houden!

Als je iets wil kan je het ook!

~Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie posten